Saturday, November 10, 2012

Back Up Plan

Cerita mengenai hasrat aku untuk sambung master banyak lagi kebingungannya. Hidup ini memang kita yang rancang. Sebaik mana pon kita rancang, tapi kalau Allah kata rancangan kau ni takkan jadi kenyataan, maka ia tetap tidak akan jadi walau sekuat mana kau usaha untuk bagi jadi. Iradah dan kudrah Allah itu mutlak. Itu adalah pasti. Sebab tu, aku kena rancangan back-up plans andai kata Allah mentakdirkan bahawa rezeki aku untuk sambung master bukan di luar negara. Maka aku dah plan kemungkinan-kemungkinan yang patut aku lakukan kalau tiada rezeki aku nak sambung di luar negara.

UNIVERSITI

First sekali, aku rancang untuk mengambil master di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia atau UIAM. Mungkin masih dalam bidang usuluddin, tapi aku akan lebih cenderung ke arah Perbandingan Agama. Kalau ikutkan, banyak disadvantages kalau aku sambung di UIA dari sudut perbelanjaan dan penginapan berbanding kalau aku sambung di UKM. Kalau di UKM, senang sangat. Aku tak perlu fikir soal makan minum dan tempat tinggal, sebab rumah aku hanya memakan masa 15 minit perjalanan sahaja. Sedangkan UIA berbatu-batu jauhnya dari rumah aku. Jadi belanja makan minum dan penginapan kena ada la.

Tapi aku lihat pada sudut yang lebih luas. Selama 3 tahun di UKM, hidup aku terlalu mudah dan cabaran dalam menuntut ilmu tidak mampu mematangkan diri aku. Segalanya mudah dan murah. Belajar pun seperti tiada kepuasan dan tiada rasa jihad. Maka aku rasa UIA adalah tempat terbaik untuk aku mencapai 'kepuasan'.


                                                                       


Banyak kelebihan UIA yang aku dapat lihat. Pertama sekali dari sudut budaya ilmunya. Boleh kata tiap-tiap minggu ada saja event berbentuk forum atau konferens yang sangat menarik dan bersifat international. Seriously aku suka dengan events yang sebegini, i mean aku lebih prefer ini berbanding dengan tazkirah dan forum yang berkisar tentang soal cinta dan remaja. Bagi aku, forum-forum jiwang ini memang bagus, tapi akan membuatkan remaja kita khayal asyik memikirkan tentang soal jodoh dari mula pengajian sampailah mereka bergraduasi. Mungkin itu satu kelebihan.

Kedua, medium perantaraan di UIA ni mostly adalah bahasa Inggeris dan aku rasa dalam subjek pengajian Islam mungkin kebanyakannya adalah bahasa arab. Jadi di sini aku akan dapat mempraktikkan kedua-dua bahasa asing ini dengan kerap dan tahap penguasaan dan pertuturan aku dapat ditingkatkan. Aku dah lama impikan dapat berbahasa Inggeris dan Arab fluently sebab ini akan memudahkan komunikasi aku untuk usaha dakwah dan pengajaran pada masa akan datang.

Ketiga, sudah tentulah aku akan lebih berdikari apabila tinggal jauh dari rumah keluarga. Makan minum perlu diuruskan sendiri dan hanya pulang pada hujung minggu, itu pun kalau tidak banyak kerja memandangkan master ni orang kata banyak kerjanya. Hurm, hopefully moga Allah berkati semua perancangan ini. Moga Allah memberikan yang terbaik. Ameen.

No comments:

Post a Comment