Monday, November 15, 2010

Isteri-isteri Rasulullah : Antara Kontroversi & Rasional

KLIK untuk memuat turun assignment mengenai isu ini.

Akhir-akhir ini kita banyak mendengar dan melihat tulisan-tulisan yang menyerang perihal perkahwinan dan poligami yang diamalkan oleh Nabi Muhammad S.A.W., baik dari orang-orang Barat mahupun dari orang-orang Islam sendiri yang tidak mempunyai latar belakang agama yang mantap serta mereka yang digelar sebagai pendokong Islam Liberal. Mereka cuba menunjukkan kehandalan dalam menulis tentang peribadi Rasulullah. Namun di dalam tulisan mereka termuat tuduhan-tuduhan berkaitan peribadi baginda yang tidak tepat dan menimbulkan kemarahan di kalangan umat Islam khususnya dari kalangan ulama’ yang sudah makruf di sisi masyarakat sebagai pakar dalam menafsirkan al-Quran dan al-Hadith. Serangan ini kemudiannya disambung oleh penulis-penulis lain dan menyiarkannya di dada akhbar di sesetengah negara umat Islam sehingga mencetuskan pertempuran berdarah antara umat Islam dan penganut agama lain.

Lebih menyedihkan ialah tulisan-tulisan yang dikemukakan adalah dipetik dari musuh-musuh Islam yang sememangnya anti-Islam dan juga dari kalangan pendokong fahaman sekular dan liberal yang tidak mahu melihat Islam tegak di buminya sendiri. Ada juga tuduhan yang mengatakan bahawa Rasulullah mempunyai hubungan sulit dengan seorang hamba wanita yang bernama Raihanah.

Melihat kepada bentuk serangan dan tuduhan yang dilemparkan terhadap perkahwinan dan poligami Rasulullah, ternayata ia adalah merupakan satu bentuk perancangan musuh untuk menjatuhka kedudukan baginda sebagai seorang Rasul yang maksum dan pembawa risalah terakhir untuk seluruh umat manusia. Maka dalam kesempatan ini, perbincangan akan tertumpu kepada fakta-fakta mengenai jumlah sebenar isteri-isteri Rasulullah, sejarah ringkas mereka, dan kontroversi-kontroversi yang menimpa perkahwinan dan poligami baginda. Turut perbincangkan juga mengenai rasional dan hikmah di sebalik perkahwinan tersebut dan juga jawapan-jawapan bagi menangkis tuduhan-tuduhan musuh Islam terhadap baginda Rasulullah.

No comments:

Post a Comment